A fények hatása az alvásra

A fények hatása az alvásra

A melatonin

Az alvás és az ébrenlét váltakozásáért a tobozmirigy által kiválasztott melatonin nevű hormon felel. Ez irányítja, hogy mikor, mennyit és milyen mélyen alszunk. Termelődése a fényhez köthető, azaz éjszaka rengeteg termelődik belőle, nappal pedig szinte teljesen leáll az előállítása. Persze ez a folyamat nem az egyik pillanatról a másikra történik, hanem folyamatosan - ahogy sötétedik, egyre több melatonin kerül a szervezetbe, ahogy világosodik, egyre kevesebb. A hormon hatására többek között lecsökken a testhőmérséklet és álmosnak érezzük magunkat.

Ha éjszakai műszakban dolgozunk, éjszaka utazunk, sokáig maradunk ébren egy buli kedvéért, vagy a kisgyermekünk miatt felkelünk az este során, az mind-mind befolyásolja a melatonin termelődését, hiszen a szervezet a fények hatására azt hiszi, hogy nappal van. Azonban nem kell ilyen sok idő a természetes biológiai folyamatok megbontásához, elég az a pár perc is, amíg éjszaka megiszunk egy pohár vizet, vagy rápillantunk a mobiltelefonunkra. A felkapcsolt lámpa fénye és a kijelző világossága már ekkor is bővel elég ahhoz, hogy befolyásolja a melatonin szintet - a hirtelen fényforrás hatására azonnal megcsappan a hormon termelődése, és így sokkal nehezebben tudunk újra elaludni az ágyba visszatérve.

Az alvászavarok rengeteg betegséggel hozhatóak kapcsolatba. Az elhízás és a depresszió mellett szív- és érrendszeri problémák és egyes ráktípusuk kialakulására és súlyosbítására is hatással vannak. Érdemes a jó alvásra törekedni, hiszen a melatonin többek között antioxidáns hatással rendelkezik, így ideális termelődése esetén pontosan a fent említett betegségek ellen veszi fel a harcot!

A kék fény

A legújabb kutatások alapján a fények közül leginkább a kék fény hat a melatonin szintre. Olyannyira hatékonyan tart ébren, hogy a megoldást éjszaka sokat vezető sofőrökön is tesztelték az elalvás meggátolása érdekében. A kék fény a mindennapi használati tárgyaink működésének része, többek között a televízió, a mobiltelefonok és táblagépek is kibocsájtják. Erre a kék fényre reagálnak érzékenyen az emberi szemben található melanopszin nevű receptorok. Különösen rossz hír, hogy az energiatakarékos izzók is kék fényt használnak, így annak ellenére, hogy halványabbnak tűnik a kibocsájtott fényük, sokkal jobban hatnak az ember melatonin szintjére.

Mit tehetünk?

A jó alváshoz és a fények káros hatásainak meggátolásához érdemes nappal minél több természetes fényben lenni, éjszaka pedig sötétben aludni. Lefekvéshez közeledve csökkentsük a fényt, ne nézzünk kivilágított lakásban televíziót. Amennyiben éjszaka dolgozunk vagy utazunk, próbáljuk a környezetünkből eltüntetni a kék fény forrásait, vagy ha ez nem lehetséges, akkor használjunk a kiszűrésére alkalmas speciális védőszemüveget. Az alvás elősegítéséhez azt kell megakadályoznunk, hogy a retina fénnyel érintkezzen. Erre alapvetően ott vannak a szemhéjak, azonban a környezetünkben található megannyi mesterséges fényforrás miatt ezek már nem biztosítanak elég védelmet. Amennyiben az alvásunkat zavarja a fény, redőnnyel sötétítsük be a hálószobát vagy használjunk szemvédőt. Éjszakai őrfénynek vörös színű izzókat válasszunk, mert ezek zavarják legkevésbé a szemet.  



Csillár / függesztett lámpák Csillár / függesztett lámpák Csillár / függesztett lámpák Kerek mennyezeti lámpák Kerek mennyezeti lámpák Kerek mennyezeti lámpák Textil ernyős állólámpák Textil ernyős állólámpák Textil ernyős állólámpák

Unipro

Unipro

Unipro UP-1459381 végzáró elem UP-1459381 Unipro UP-1459381 végzáró elem UP-1459381 Unipro UP-1459381 végzáró elem UP-1459381 Unipro UP-1459381 végzáró elem UP-1459381 Unipro UP-1459011 áramtovábbító adapter UP-1459011 Unipro UP-1459011 áramtovábbító adapter UP-1459011 Unipro UP-1459011 áramtovábbító adapter UP-1459011 Unipro UP-1459011 áramtovábbító adapter UP-1459011

KWd6a3e245e60bd8a2234ecbe18d5d62b2

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Keresőoptimalizált bérelhető weboldal készítés kontra saját weboldal - Régiség felvásárlás

Ankauf von Zinn

Pici panelkonyhából, világos élettér.